Cyberaanvallen KMO's/ ZKO's: is jouw onderneming voorbereid?

Cyberaanvallen komen steeds vaker voor, vooral als ze gericht zijn op kleine en middelgrote ondernemingen. Hoe kan ik voorkomen dat ik gehackt word? Wat moet je doen als een hacker al je gegevens steelt en​ losgeld eist? Als je niet weet hoe je deze vragen moet beantwoorden, dan is dit artikel iets voor jou.

CYBERVEILIGHEID VOOR KLEINE BEDRIJVEN, EEN NATIONALE KWESTIE

25% van de kleine Belgische bedrijven heeft al te maken gehad met een cyberaanval. In de afgelopen jaren is het aantal cyberaanvallen op kleine bedrijven blijven stijgen.

Deze cijfers zijn met name alarmerend door de ondernemende samenstelling van ons land. Volgens een studie van Statbel 2020 zijn 99% van de Belgische bedrijven kleine en middelgrote ondernemingen.

De toename van cyberaanvallen op kleine bedrijven is des te zorgwekkender omdat ze gepaard gaat met een toename in het gebruik van nieuwe technologieën. 65% van de kleine bedrijven heeft sowieso al een basisniveau van "digitale intensiteit".

Er bestaat dus een paradox tussen het concurrentievoordeel dat bedrijven behalen door digitale hulpmiddelen te gebruiken en het risico dat dit met zich meebrengt. Hoewel kleine Belgische bedrijven geneigd zijn om hun activiteiten te optimaliseren met behulp van technologie, beschikken ze nog niet over de interne expertise die nodig is om cyberbedreigingen te herkennen of om strategieën voor cyberbeveiliging te implementeren. Ze zijn daarom de favoriete prooi van hackers.

Deze situatie wordt nog verergerd door een gebrek aan bewustzijn onder kleine bedrijven over het landschap van cyberbedreigingen, risico's en kwetsbaarheden. In de afgelopen jaren zijn bewustmakingsprogramma's zelden gericht of afgestemd geweest op kleine bedrijven, en hun effectiviteit is nauwelijks geëvalueerd.

WAT ZIJN DE RISICO'S BIJ EEN AANVAL?

Hackers kunnen verschillende kanalen gebruiken om je bedrijf aan te vallen. De meest voorkomende kanalen zijn diefstal van inloggegevens, phishing, misbruik van kwetsbaarheden en botnets.

Zodra hackers toegang hebben gekregen tot je digitale omgeving, kunnen de cyberrisico's waaraan je wordt blootgesteld worden onderverdeeld in de volgende vijf categorieën:

  • Vernietiging van informatie of middelen;
  • Corruptie van informatie;
  • Diefstal, herstel of verlies van informatie of middelen;
  • Openbaarmaking/lekken van informatie;
  • Onderbreking van de dienst.

Deze risico's hebben een directe impact op de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van de informatie en middelen van je bedrijf. Deze moeten worden beschermd als je je activiteiten en die van je klanten wilt voortzetten.

In de praktijk loopt bijna 50% van de kleine bedrijven die worden aangevallen het risico om al hun gegevens kwijt te raken. Een aanval kan je tot € 4 miljoen kosten.

ENKELE PREVENTIEVE MAATREGELEN TEGEN AANVALLEN

1. HOU JE SYSTEMEN ALTIJD UP-TO-DATE

Het is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat al je software up-to-date is. Hackers slagen er vaak in om in te breken in het systeem van een bedrijf omdat een van de werknemers nog een oude versie van de software met beveiligingslekken gebruikt.

2. GEBRUIK EEN STERK WACHTWOORD EN TWEEFACTORIDENTIFICATIE

Het is eenvoudig om een uniek wachtwoord te hebben voor elk van je accounts en multifactoridentificatie te gebruiken en het vermindert de kans dat je wordt aangevallen aanzienlijk.

3. TRAIN JE TEAM

Er is maar één fout nodig om een hacker toegang te geven tot het systeem. Om dit te voorkomen, kan je het beste iedereen in je bedrijf trainen in goede cyberbeveiligingspraktijken.

4. VOER EEN RISICOBEOORDELINGSTEST UIT

Maar al te vaak worden de risico's van cyberaanvallen onderschat. Sommige online tools zijn gratis beschikbaar en geven je een overzicht van de kwetsbaarheden van je bedrijf. Als je verder wilt gaan, bieden gespecialiseerde bedrijven cyberbeveiligingsaudits of penetratietests aan.

5. MAAK BACK-UPS VAN GEGEVENS

Als een hacker het systeem van je bedrijf binnendringt, zal hij heel vaak je gegevens versleutelen en je activiteiten lamleggen. Een eenvoudige truc om te voorkomen dat je te hard wordt getroffen, is een back-up- en herstelplan op te stellen voor je gegevens.

INITIATIEVEN EN GRATIS WORKSHOPS VOOR KLEINE BEDRIJVEN

Om kleine en middelgrote ondernemingen te helpen, heeft België onlangs een reeks initiatieven gelanceerd om het bewustzijn te vergroten en opleidingen aan te bieden. In 2023 lanceerde de FOD Economie de nationale campagne "Mijn zaak cyberveilig". Als onderdeel van deze campagne, die medegefinancierd wordt door de Europese Unie, biedt een tiental organisaties en bedrijven gratis workshops aan voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Tip : Focus Day Cyberveiligheid - 3 juni 2024

Geïnteresseerd in een van deze gratis workshops? Neem op 3 juni deel aan de Focus Day "Cyberveiligheid" van hub.brussels. HeadMind Partners leidt er een gratis workshop over de beste cyberpraktijken op de werkplek, dit in de vorm van een escape game. HeadMind Partners biedt ook een crisisoefening aan om je te leren wat je moet doen in het geval van een cyberaanval.

Als je verder wilt gaan, nodigen we je uit om de aanbevelingen in de gids "Cybersecurity-gids voor de kmo" te lezen en op te volgen. Het CCB (Centrum voor Cybersecurity België) heeft in samenwerking met de Cyber Security Coalition deze gids samengesteld met 12 beveiligingsonderwerpen, elk met aanbevelingen voor een betere bescherming. Deze gids is speciaal gemaakt voor kleine en middelgrote bedrijven. Ten slotte heeft de FOD Economie ook een "Cyberscan" ontwikkeld waarmee bedrijven hun cyberrisico kunnen inschatten en gepast advies kunnen krijgen.

CONCLUSIE

Als zelfstandige en/of bedrijfsleider loop je een groot risico om op een dag geconfronteerd te worden met een poging tot cyberaanval. De vraag die je moet stellen is niet "Wordt mijn bedrijf aangevallen?" maar eerder "Wanneer wordt het aangevallen?"

En deze aanval kan catastrofaal zijn. Dus om dit te voorkomen, moet je nu goede cyberbeveiligingspraktijken aannemen, tegen lage kosten. De beveiliging van je bedrijf ligt in jouw handen!

MEER INFO​


Mots clés

Articles recommandés

CSRD-lexicon

De keuze van de Amerikaan: hoe Vlaamse KMO's de strijd verliezen?

Al gedacht aan starten door overname?