Tegen 2023 zullen steeds meer Brusselaars in Vlaanderen werken

In de afgelopen jaren is het aantal Brusselaars dat dagelijks pendelt naar Vlaanderen aanzienlijk toegenomen. Niet minder dan 56.000 Brusselaars werken in de randgebieden van de hoofdstad. Deze ontwikkeling is geen toeval, maar het resultaat van een langdurige samenwerking tussen Brussel en Vlaanderen.

Actiris en VDAB willen nu nog meer Brusselse werkzoekenden overtuigen om in Vlaanderen te solliciteren.

Hoe zijn de cijfers veranderd?

Een rapport van Actiris en VDAB toont aan dat het aantal pendelaars tussen Brussel en Vlaanderen sterk is gestegen. Tussen juni 2014 en juni 2015 pendelden 42.409 Brusselaars naar Vlaanderen om te werken. Tussen 2019 en 2020 waren dit er 52.408. Dit is een stijging van 20% in vijf jaar, en eind 2021 werkten 56.067 Brusselaars in Vlaanderen.

Wat is het beleid?

Interregionale mobiliteit is een belangrijk doel voor zowel het Brussels als het Vlaams Gewest. Elk jaar streven zij ernaar om 2.000 extra Brusselaars aan het werk te krijgen in Vlaanderen, een doelstelling die jaarlijks met 10% wordt verhoogd. Bernard Clerfayt, Brussels minister van Werk, benadrukt: “Deze resultaten zijn niet toevallig. We hebben al jaren een goede samenwerking met Vlaanderen, maar om onze ambities te realiseren, moeten we ook het openbaar vervoer verbeteren.”

Zijn er uitdagingen?

De reistijd is een belangrijke factor voor mobiliteit. Hoewel de fysieke afstand tussen Brussel en de randgebieden klein is, is het niet altijd eenvoudig om naar Vlaanderen te reizen. Actiris en VDAB hebben de reistijd onderzocht en geconcludeerd dat gemeenten als Ninove, Steenokkerzeel en Overijse minder goed bereikbaar zijn vanuit Brussel.

Waar is de vraag het hoogst?

De vraag naar nieuwe werknemers is hoog rond Brussel. In de afgelopen 12 maanden hebben werkgevers uit deze regio meer dan 40.000 vacatures geplaatst bij VDAB. Gemeenten als Leuven, Mechelen en Zaventem zijn het best bereikbaar vanuit Brussel, en de vraag naar werknemers is daar bijzonder hoog.

Wat is het potentieel?

De sectoren die de meeste Brusselaars in dienst hebben, zijn detailhandel, transport en opslag, evenals administratieve en ondersteunende diensten. In het noordoosten van Brussel zijn het vooral wetenschappelijke beroepen en ICT die de Brusselaars in dienst hebben, terwijl in het zuiden/zuidwesten het de industrie en de bouw zijn.

De samenwerking tussen Brussel en Vlaanderen om de werkgelegenheid voor Brusselaars in Vlaanderen te bevorderen, werpt zijn vruchten af. Echter, om deze positieve trend voort te zetten, zijn aanvullende maatregelen nodig, vooral op het gebied van openbaar vervoer en taalvaardigheden. Het potentieel is groot, en met de juiste inspanningen kan deze interregionale mobiliteit verder worden versterkt.

Mots clés

Articles recommandés

CSF-studie over werkgelegenheids- en promotievallen en verschillen in (para)fiscale druk afhankelijk van het soort bedrijf.

Waarom de forfaitaire VAA’s absoluut niet mogen worden afgeschaft!

De inflatie bedraagt 3,20% in oktober 2024