UBO register : in vijf stappen naar een correcte registratie ...

In samenwerking met de Algemene Administratie van de Thesaurie heeft het VBO een brochure uitgegeven waarin we inzoomen op de vijf stappen die u moet zetten om in orde te zijn met de aangifte. Afhankelijk van de soort structuur of onderneming zijn er immers verschillende regels van toepassing om de begunstigden door te geven.


Goed om weten - zie ook FAQ: UBO-register van de Thesaurie

De Belgische antiwitwaswet van 18 september 2017 zet de vierde Europese antiwitwasrichtlijn om in Belgisch recht. Ze verplicht vennootschappen, (internationale vzw’s en stichtingen om toereikende, accurate en actuele informatie over hun uiteindelijke begunstigden in te winnen en bij te houden
Bestuurders, zaakvoerders... Op hun beurt hebben tot 30 september 2019 de tijd om de gegevens over de uiteindelijke begunstigden elektronisch naar het UBO-register te sturen. Dat kan via https://financien.belgium.be/nl/E-services/ondernemingen). Weet ook dat, zodra de situatie wijzigt, de aanpassingen van de UBO’s binnen de maand moeten worden doorgegeven. (Koninklijk besluit van 30 juli 2018 betreffende de werkingsmodaliteiten van het UBO-register).
De informatieplichtige is verplicht om de informatie over de UBO in het register te plaatsen via zijn wettelijke vertegenwoordigers. Het zijn dus de bestuurders of zaakvoerders van vennootschappen en (i)vzw’s, de be- heerders van stichtingen die de melding in het UBO-register moeten doen. Of ze kunnen daarvoor iemand het mandaat geven.
  • De wettelijke vertegenwoordiger van een informatieplichtige kan die rol geven aan een lid van zijn juridische entiteit. Dat noemen we een eenzijdig intern mandaat, verleend via de applicatie ‘Role Management Administration’ (RMA).
  • De wettelijke vertegenwoordiger kan een externe derde het mandaat geven om de infor- matie in zijn naam in te vullen (bijv. de accoun- tant, revisor, boekhouder, belastingadviseur, een natuurlijk persoon of rechtspersoon.
    Dat noemen we een extern mandaat, verleend via de applicatie ‘Mandaten’.



Download de brochure 'Het UBO-register – In 5 stappen naar een correcte registratie'

Bronen: Fod Financien, VBO

Mots clés

Articles recommandés

Focus op de mandaten van de Fod Financiën

Brussels : Krijg toegang tot uw bedrijfsdossier op MyTax (of via mandaat)

Benoeming van een lid van de Commissie voor Boekhoudkundige Normen