De afgelopen weken hebben we de opkomst van nieuwe zakelijke voorstellen gezien, met name via digitale tools.
De webinars wemelen, de medische consultaties bloeien, de online verkopen knallen en zelfs de verkopers van elektrische fietsen doen mee door een rijke catalogus op hun sites aan te bieden en thuis te bezorgen met inachtneming van de nieuwe sanitaire regels.
Deze sanitaire ramp is een kans voor diegenen die zich kunnen aanpassen aan deze nieuwe omgeving en de veranderende gedragingen van consumenten.
Maar wat is een businessmodel?
Het businessmodel (of economisch model) is het concept waarmee een bedrijf geld kan verdienen. Het is de kern van het businessplan waarop de algemene strategie van het bedrijf is gebaseerd. Het businessmodel is het resultaat van denkwerk, diagnose en synthese van de manager die vervolgens aan zijn businessplan zal werken, dat het businessmodel zal valideren dankzij hypothesen en cijfers.
Het businessplan (of bedrijfsplan) is de concrete, operationele en cijfermatige uitwerking van het businessmodel. Het neemt de vorm aan van een formeel document ter presentatie van de bedrijfsstrategie, de visie van de manager, hoe het businessmodel zal worden geïmplementeerd, de toekomstige financiële situatie (prognosebalans) en de activiteit (prognoseresultaat) van het bedrijf.
Het is belangrijk dat elke organisatie haar bedrijfsmodel herevalueert in het licht van de lessen van COVID-19, omdat het nodig is om de inkomstenbronnen, de kostenstructuur, de waardepropositie, de belangrijkste partnerschappen en activiteiten van de organisatie, de klantsegmenten en de distributiekanalen te begrijpen en nauwkeurig te onderzoeken op basis van deze nieuwe ontwikkelingen.
Alle experts zijn het erover eens dat de wereld na COVID-19 heel anders zal zijn. Verandering is onvermijdelijk en de proactieve aanpassing aan deze veranderingen zal de sleutel zijn tot duurzame en winstgevende groei van elk MKB-bedrijf.
De huidige producten of diensten zouden hun aantrekkingskracht kunnen verliezen. Waar bijvoorbeeld direct contact werd geprezen, zou de voorkeur worden gegeven aan contact op afstand, waar men zich onderscheidde door lage prijzen, zou de voorkeur worden gegeven aan korte ketens en nabijheid.
Veel sectoren moeten zich dringend heruitvinden, aangezien ze tijdens deze crisis onvrijwillig hun kwetsbaarheid hebben aangetoond. Het gaat niet alleen om evenementen, toerisme of horeca. Denk bijvoorbeeld aan vastgoedbedrijven waarvoor de veralgemening van telewerken een kleinere behoefte aan kantoorruimte zou betekenen en bijgevolg een direct effect op bouwbedrijven en de bekende domino-effecten.
Het is belangrijk om ons opnieuw te concentreren op waardecreatie, want dat is wat het verschil zal maken tussen succes en mislukking, mits het een essentiële dimensie integreert die we waren vergeten: onze behoefte aan veiligheid.