Drie ideeën voor accountantskantoren om een fantastische werksfeer te bereiken en te houden.

In het DNA van Syneton én AAAwesome is “geven” en “delen” een belangrijke kernwaarde. Op die manier geven we volop zuurstof aan de accountantskantoren, zodat zij op hun beurt hun klanten optimaal kunnen bedienen.


Die zuurstof krijgen ze omdat we hen ontzorgen, ondersteunen, versterken en vormen. En eigenlijk ook wel “sexy” maken door onze diensten met AAAwesome. Een belangrijk deel van de vorming draait ook rond de manieren om ervoor te zorgen dat de medewerkers van het kantoor hun job met passie blijven doen en als ambassadeurs van hun werkgever op social media zitten. Jammer genoeg zien we immers dat ook accountantskantoren niet ontsnappen aan de toenemende golf van absenteïsme als gevolg van burn-out, zeker omdat de Corona-crisis nu al wel heel lang duurt. Uit cijfers van het Riziv blijkt dat het aantal langdurig afwezige werknemers in ons land de jongste tien jaar met liefst 60% is gestegen.


En dat ondanks alle inspanningen rond werkbaar werk, ondanks inspanningen om de mentale weerbaarheid te verhogen, ondanks biljart- en pingpongtafels en fruitmanden en in deze virtuele tijden ondanks de fun-webinars met escaperoom-spelen, virtuele kwissen, enz…. Nochtans zijn er inspirerende voorbeelden genoeg die kunnen zorgen voor een optimale sfeer en een cultuur die medewerkers erg gemotiveerd houdt.

Voor de vuist weg wil ik er hier een paar opnoemen.


Uit alle onderzoeken blijkt dat werknemers er allerminst gelukkig van worden als ze het gevoel krijgen dat van alles achter hun rug bedisseld wordt, zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn. Een open communicatie is dan ook van cruciaal belang. En dat hoeft niet beperkt te blijven tot informatie over de zakelijke aspecten van het boekhoudkantoor. Waarom zou de zaakvoerder bijvoorbeeld geen wekelijks moment voorzien om een half uurtje te vertellen over wat hem of haar persoonlijk het meest bezig hield in de afgelopen week? Op die manier zou nu een mooi gesprek kunnen ontstaan over gevoelens rond de coronacrisis, maar op andere momenten kan het gaan over een artikel dat de aandacht gewekt heeft, een boek of een film op Netflix die aanraders zijn of juist niet, of zelfs de gevoelens die een bepaald gerecht heeft opgewekt. Een journalist vertelde me ooit dat hij in interviews soms aan zijn gesprekspartner vroeg wat de meest memorabele maaltijd was die deze ooit had gegeten en dat dit vaak deuren opende naar wonderlijke gesprekken. Kortom, er zijn mogelijkheden genoeg om ook in het accountantskantoor opener te communiceren en zo tot meer gesprekken van mens tot mens te komen en zo de medewerkers een beter gevoel te geven. Syneton voorziet wekelijks een “Talk & Lunch” met steeds een verschillende samenstelling van de groep… héél gemakkelijk te organiseren met MS Teams of Zoom.


Een ander middel om medewerkers een veel grotere betrokkenheid te doen voelen, is het regelmatig organiseren van wat men in de Verenigde Staten een AMA noemt. Die letters staan voor “Ask Me Anything”. Een moment dus – bijvoorbeeld om de twee maanden – waarop de medewerkers van het kantoor de zaakvoerder werkelijk alles mogen vragen. Zelfs welk kleur zijn of haar lievelingspyjama heeft.

Ik zou voorts ook aan de zaakvoerders van accountantskantoren aanraden om ook regelmatig hun medewerkers te bevragen. Zijn ze nog gelukkig met hun job? Met de situatie van thuiswerk? Wat zou er beter kunnen? Hebben ze het gevoel dat ze genoeg kansen krijgen? Wij doen dit met de software OfficeVibe.


Uiteraard kan dit alleen als er voordien al een sfeer van vertrouwen is gecreëerd. Want daar draait het natuurlijk om. Door de jaren heen zijn wij er met Syneton in geslaagd om het vertrouwen van accountantskantoren te krijgen omdat we hen zuurstof geven. Op dezelfde manier kunnen boekhoudkantoren ook vertrouwen en zuurstof geven aan hun medewerkers. En daar dan heel veel voor terugkrijgen, want het blijft mijn overtuiging dat hoe meer je geeft, hoe meer je ook terugkrijgt.


Bron: Linkedin

Mots clés

Articles recommandés

1 op de 8 medewerkers ervaart pesterijen op het werk !

Makkelijker en efficiënter werken - 5 stappen voor succes

Een nieuw perspectief op het fiscale seizoen: van beperking naar opportuniteit!