Energiecrisis: 3 bijkomende steunmaatregelen aangekondigd door de Brusselse regering.

De Brusselse regering heeft op donderdag 17 november de eerste stappen goedgekeurd van twee nieuwe steunmaatregelen voor Brusselse bedrijven, handelaars en zelfstandigen. Zij heeft tevens een noodbegroting vrijgemaakt voor de non-profit sector, die ook door de crisis wordt getroffen.


1. RECHTSTREEKSE STEUNMAATREGEL VAN 30% VAN DE EXTRA ENERGIEKOSTEN

De Brusselse regering heeft ingestemd met een rechtstreekse steunmaatregel voor ondernemingen in moeilijkheden die actief zijn in sectoren met een hoge energiegevoeligheid en die getroffen worden door de stijgende energieprijzen (gas en elektriciteit).

De economische sectoren die gevoelig zijn op het vlak van energie werden bepaald als zijnde de sectoren waarvoor de ondernemingen te maken krijgen met energiekosten die minstens 3% van hun omzet bedragen. De zwaarst getroffen sectoren zijn die van de detailhandelszaken, de diensten aan personen (gezondheidszorg, huisvesting, restaurants en cafés, wasserijen, kapperszaken, recreatieve activiteiten), de verwerkende industrie (productieactiviteiten, voedingsindustrie, drukkerijen) en de creatieve en culturele industrie (CCI). Of een onderneming toegang heeft tot de steunmaatregel wordt bepaald op basis van de NACE-btw-code.

Naast de NACE-btw-code zijn er ook andere criteria om in aanmerking te komen voor de steunregeling. De onderneming moet:

  • een omzet hebben van minimaal 50.000 euro;
  • haar rekeningen en balans voor het jaar 2021 hebben neergelegd bij de NBB;
  • haar verplichtingen inzake btw nakomen;
  • de milieu-, sociale en fiscale verplichtingen nakomen;
  • zich ertoe verbinden in het jaar volgend op de toekenning van de premie geen dividenden opnieuw uit te keren.

Meer concreet zal dankzij de premie 30% van de extra kosten tussen alle afrekeningen van de energiefactuur van 2022 en alle afrekeningen van de energiefactuur van 2021 ten laste kunnen worden genomen, zowel voor elektriciteit als voor gas.

Het bedrag van de premie bedraagt minstens 500 euro en kan niet hoger zijn dan de extra kosten die de begunstigde oploopt. Het bedrag is ook beperkt naargelang de energiegevoeligheid van de sectoren waarin de onderneming actief is. De premie is begrensd op 50.000 euro voor ondernemingen die actief zijn in sectoren die gevoelig zijn op het vlak van energie en op 100.000 euro voor ondernemingen die actief zijn in sectoren die erg gevoelig zijn op het vlak van energie.

De aanvragen zouden in de loop van de maand februari 2023 moeten kunnen worden ingediend.


2. INDEXERING HANDELSHUURPRIJZEN : TIJDELIJKE BEPERKING

Dit voorstel maakt ook deel uit van de steunmaatregelen voor ondernemingen die door de energiecrisis zijn getroffen.

De galopperende inflatie zorgde ervoor dat de huurprijzen in oktober 2022 stegen met 12,27%. Die abnormale indexering van de huurprijzen treft de Brusselse handelshuurders en zal hen blijven treffen als er niets wordt gedaan. Vandaar het belang van de invoering van een maatregel om de indexering van de handelshuurprijzen te beperken, naast de verschillende andere beschermende maatregelen van het Gewest. Het doel is om zuurstof te bieden aan handelaars in moeilijkheden door in te grijpen in de vaste kosten, waarvan de huur een belangrijk onderdeel is. De maatregel moet dus de druk op hun liquide middelen verlichten en tal van banen beschermen.

Het mechanisme maakt het mogelijk om de indexering van de handelshuurprijzen gedurende één jaar te beperken. De voorgestelde index voor de berekening van het deel van de inflatie dat zich vanaf juni 2021 (het begin van de snelle stijging van de energieprijzen) voordoet, is de consumptieprijsindex zonder de energiecomponenten (elektriciteit, aardgas, butaan, propaan, vloeibare brandstoffen, vaste brandstoffen en motorbrandstoffen). Die index is minder snel gestegen dan de gezondheidsindex en beperkt dus de stijging van de handelshuurprijzen tot een redelijker niveau. Op basis van de huidige gegevens zal dat leiden tot een indexering die met ongeveer de helft wordt verminderd. Om een idee te geven: als het mechanisme al in november van kracht was, zou de indexering van de handelshuurprijzen beperkt blijven tot ongeveer 5,5%.

Gezien de urgentie van de situatie wordt voorgesteld dat de ordonnantie door de parlementaire meerderheid wordt ingediend in de vorm van een voorstel van ordonnantie, zoals is gebeurd voor de ordonnantie van 13 oktober 2022 betreffende de woninghuurovereenkomsten.

zie "De Brusselse regering stelt een tijdelijke beperking van de indexering voor de handelshuurprijzen voor"

3. NOODMAATREGEL TER ONDERSTEUNING VAN DE BRUSSELSE VERENIGINGEN

De stijgende energieprijzen hebben niet alleen gevolgen voor ondernemingen en huishoudens, maar ook voor de non-profitsector, waardoor de essentiële diensten en projecten van die sector in het gedrang kunnen komen. Daarom maakt het Brussels Gewest vanaf eind 2022 een bedrag van 8,7 miljoen euro vrij voor de noodmaatregel. Voor 2023 gaat het om een bedrag van 26 miljoen euro. Het betreft een mechanisme om een deel van de meerkosten te dekken die verbonden zijn aan de stijgende energiefacturen voor de non-profitsectoren die afhangen van het Gewest, de GGC, de FGC en de VGC.

De verdeling van de middelen en de vastgestelde criteria om in aanmerking te komen maken het mogelijk om in te spelen op de specifieke moeilijkheden van elke activiteit en om rekening te houden met de diversiteit van de gesubsidieerde sectoren. Verenigingen die organieke subsidies (op grond van decreten of ordonnanties) of facultatieve subsidies ontvangen die terugkeren (sinds ten minste 2021) en een bepaald bedrag overschrijden, komen in aanmerking.

Gezien het tijdschema wordt voorgesteld om een voorschot (in één schijf) toe te kennen voor een periode van één jaar vanaf 1 oktober 2022. Dat voorschot zal zo nodig worden aangevuld op basis van de provisie ‘energie’, waartoe besloten is voor 2023.​


Politiek en EconomieF.F.F.Rechtstreekse steunmaatregel van 30% van de extra energiekosten voor de Brusselse ondernemingen die het zwaarst getroffen zijn door de crisis

Mots clés

Articles recommandés

5 redenen waarom we een federale regering nodig hebben

Dubai’s toenemende aantrekkelijkheid als crypto-vriendelijke bestemming

Overheidssubsidiëring en draagkracht. Treat each federal dollar as if it was hard earned. It was…, by a taxpayer.