Hier zijn 7 stappen om een winstgevender bedrijf te creëren

Men vraagt mij vaak wat het beste moment is om een exitstrategie te plannen. Antwoord: ofwel voordat u begint met ondernemen, of nu als u er nog geen heeft. Uw keuzes kunnen de volgende zijn: verkopen aan de hoogste bieder, een stapje terug doen en voorzitter worden, het bedrijf overdragen aan uw kinderen of het aan het personeel verkopen via een management buy-out. Maar bovenal moeten alle aandeelhouders het eens worden over de laatste fase, een plan opstellen en beginnen samen te werken aan een tijdlijn.

Door duidelijkheid te verkrijgen en overeenstemming te bereiken over het doel, zou het belangrijkste doel moeten zijn waarde te creëren in uw bedrijf om u de vrijheid te geven om een van de bovengenoemde opties te kiezen.


Wat je krijgt door het bereiken van je doelen is minder belangrijk dan wat je wordt door het bereiken van je doelen.

--Zig Ziglar

Wat zijn dus de stappen?

  1. Financiële prestaties. Houd actuele informatie binnen handbereik. Het gebruik van visuele dashboards en prestatie-indicatoren zal u niet alleen helpen om uw inspanningen te begrijpen en te concentreren op verbeteringen en groeiactiviteiten, het zal ook potentiële kopers laten zien dat gezonde management- en controlemethodes op hun plaats zijn en dat u de kritieke factoren kent die uw bedrijf draaiende houden!
  2. Zorg ervoor dat uw bedrijf niet afhankelijk is van één enkele persoon, één leverancier of één klant. Uw grootste klant mag niet meer dan 15% van uw totale verkopen vertegenwoordigen. U moet altijd afhankelijk zijn van ten minste twee potentiële leveranciers voor uw producten of diensten en weten of uw bedrijf afhankelijk is van een bepaalde persoon, inclusief uzelf (punt 7). Uw rol is om uw bedrijf te beschermen tegen toekomstige risico's.
  3. Versterk uw cashflowmanagement en verbeter uw voorraadrotatie. Hoe meer geld u heeft geïnvesteerd in lopende projecten, debiteuren of voorraden, des te lager zal de waarde van de cheque zijn die u ontvangt bij verkoop. Omdat de koper het werkkapitaal van het bedrijf zal moeten financieren.
  4. Automatiseer processen door technologie te gebruiken en veilige operationele procedures. Dit maakt het niet alleen makkelijker om het bedrijf van dag tot dag te beheren, het stelt u ook in staat om u te bevrijden van bepaalde beperkingen en u te concentreren op de ontwikkeling van uw bedrijf.
  5. Zorg ervoor dat uw klanten tevreden zijn. Verzamel getuigenissen en zorg ervoor dat u weet hoe tevreden uw klanten op dit moment zijn. Hoe hoger de reputatie van uw bedrijf, hoe sterker het merk. Daardoor zullen meer kopers geïnteresseerd zijn en zal de waarde van het bedrijf toenemen.
  6. Bouw een portefeuille van terugkerende inkomsten op. Als u een dienst, onderhoud, lidmaatschap of abonnement aanbiedt, concentreer u dan op het opbouwen van dit verkoopkanaal. Stel automatische verlengingscontracten op met domiciliëring voor betalingen. Dit zal niet alleen gunstig zijn voor het beheer van de cashflow, maar ook de waarde van uw bedrijf aanzienlijk verbeteren. Hoe meer de inkomsten gegarandeerd zijn, hoe hoger de waardering van uw bedrijf zal zijn.
  7. Verwijder uzelf van de valkuilen van de ondernemer en neem afstand van uw bedrijf. Als u degene bent die contact heeft met de klant, alle klachten afhandelt, het product maakt of de dienst distribueert, zal de waarde van uw bedrijf sterk worden verminderd door de koper, aangezien het erg moeilijk voor hem zal zijn om u te vervangen.

Er zijn veel technieken om een bedrijf te waarderen, maar geen van hen is volledig betrouwbaar. Echter, er zijn trends.

We komen vaak waarderingen tegen die tussen 3 en 5 keer de jaarlijkse netto winst liggen voor volwassen en stabiele bedrijven. Echter, hoe aantrekkelijker u uw bedrijf maakt met een aantrekkelijke en loyale klantenkring, gegarandeerde toekomstige inkomstenstromen en het demonstreren van groeipotentieel, hoe hoger de waarde van uw bedrijf zal zijn.

Uiteindelijk wilt u misschien niet verkopen, maar zou het niet geweldig zijn om de vrijheid te hebben om te kiezen na al die lange uren en jaren van hard werken. Dan hoeft u alleen nog maar te beslissen wat u daarna gaat doen.

Mots clés

Articles recommandés

Uw klantenservice communiceert die positief?

Meer dan het wat en hoe, ontdek het “waarom”… kopen klanten uw diensten en/of producten?