Alle tips en tricks vanaf nu op één website
Consumentenbedrog, oplichting en fraude: daarover gaat de helft van het aantal meldingen dat de FOD Economie in 2022 binnenkreeg via zijn meldpunt. Om consumenten beter te informeren en bewust te maken, lanceert de FOD Economie www.stopbedrog.be. Je vindt er een overzicht van veelvoorkomende vormen van oplichting, hoe je die herkent en wat je kan doen.
De FOD Economie ontving in 2023 bijna 47.000 meldingen via het meldpunt. 42 % daarvan (20.014 meldingen) ging over bedrog. Slachtoffers gaven aan bijna 19 miljoen euro te hebben verloren aan oplichters. In 2022 ging het over 52 % van het totaal aantal meldingen (26.903 van de 51.903 meldingen), met een totale schade van zelfs 27,5 miljoen euro.
De FOD Economie sensibiliseert en informeert consumenten al jarenlang over verschillende soorten bedrog. Hoe herken je ze? Hoe loop je niet in de val? Wat kan je doen als dat toch gebeurd is? Die informatie vond je tot nog toe terug op verschillende plaatsen op de website van de FOD Economie. Om de consument beter te wapenen tegen bedrog, centraliseerde de FOD Economie alle informatie op één plek: www.stopbedrog.be.
Daarnaast lanceert de FOD Economie op 2 april de sensibiliseringscampagne “Stop Bedrog”. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van radiospots, die ook op Spotify te horen zijn, en enkele video’s die vooral op sociale media verspreid worden.
We blijven inzetten op sensibilisering. Beter voorkomen dan genezen. Daarom raden we consumenten aan om eerst 10 seconden na te denken vooraleer in te gaan op een mooi aanbod of te klikken op een twijfelachtige link. Consumenten moeten durven twijfelen en dat doe je in eerste instantie door enkele seconden stil te staan bij een aanbod of verzoek. Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. Op stopbedrog.be vind je heel wat informatie terug die je nodig hebt om oplichtingspraktijken te ontmaskeren.
Lien Meurisse - Woordvoerster FOD Economie