Voedselinkopen - De tweede meest voorkomende reden voor Belgen om over de grens te winkelen

40% van de Belgen gaat naar het buitenland om te winkelen. De twee belangrijkste soorten aankopen die over de grens worden gedaan zijn kleding en voedsel. Dit fenomeen van grensaankopen is niet nieuw in België, maar het wordt versterkt door de inflatie, die groter is in ons land dan bij onze buurlanden en ook een impact heeft op aankopen over de grens.

In vergelijking daarmee verlaat slechts 17% van de maaltijdchequegebruikers in België om hun inkopen te doen. Dat is minder dan de helft van het Belgische gemiddelde.

De bijzondere geografische ligging van ons land moedigt onze burgers ook aan om in onze buurlanden te gaan winkelen: 56% van de Belgen woont immers op minder dan 25 km van een grens.

VIA, de federatie van maaltijdcheque-uitgevers, wijst erop dat het checksysteem een stimulans is voor lokale consumptie, wat lokale handelaars helpt. Dit wordt bevestigd door de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door Listen onder maaltijdchequegebruikers.

Inflatie, een factor die Belgen naar het buitenland drijft om te consumeren

De inflatie stabiliseert, behalve voor voeding! Deze prijsstijging van voedingsmiddelen is duidelijk te zien in het recente onderzoek van Statbel: de prijzen zijn met 16,12% gestegen in één jaar tijd. Basisvoedingsmiddelen worden het zwaarst getroffen door de prijsstijging: eieren (+39%), melk (+34%), eetbare oliën (+32%) en suiker (+28%). Volgens het eerdergenoemde Listen-onderzoek bespaart de helft van de Belgische werknemers op hun voedselbudget vanwege de huidige inflatie.

Maaltijdcheque, een barrière voor buitenlandse concurrentie

36% van de Belgische handelaars beschouwt de maaltijdcheque als een schild tegen buitenlandse concurrentie, omdat de bedragen die werknemers ontvangen alleen in België kunnen worden gebruikt. Dit betekent dat het direct wordt geïnjecteerd in onze binnenlandse economie en dus ook een bron van werkgelegenheid is. Handelaars zijn zich hiervan bewust. Eén op de drie verklaart dat de maaltijdcheque 10% van zijn omzet vertegenwoordigt.

Sven Marinus, de voorzitter van VIA, reageert: "Alles moet in het werk worden gesteld om Belgen aan te moedigen hun koopkracht binnen onze grenzen te gebruiken. Sommige van onze buurlanden hebben dit al begrepen: Luxemburg (van €10,80 naar €15 in 2024) en Frankrijk (van €11,84 naar €13,82 in 2023) verhogen de nominale waarde van de maaltijdcheques omdat het een hefboom is om de lokale handel te bevorderen. In Frankrijk is dit zelfs een verhoging van 25%, sinds 2019. Als België het voorbeeld van zijn buurlanden zou volgen, zou dit extra koopkracht bieden aan de gebruikers en zou het de omzet van onze handelaars kunnen stimuleren. Ondanks dat twee op drie Belgische bedrijven momenteel de maximale waarde geeft aan hun werknemers, geven zij ook aan dat ze dit graag verhogen tot 10 euro of meer (Listen). Ik benadruk dat dit een optie is voor bedrijven. Zij hebben de keuze om het bedrag dat ze per dag aan hun werknemers uitkeren te verhogen of niet. De nominale waarde is sinds 2016 niet meer verhoogd, dus het zou logisch zijn dat deze wordt aangepast aan de inflatie van voedingsmiddelen."

Top 3 van aankopen in het buitenland:
1. Kleding
2. Voedsel
3. Verzorgingsproducten en hygiëneproducten

Meer informatie:
Anna Smet
VIA@teamlewis.com
+32 468 21 79 71


Over VIA
VIA (Voucher Issuers Association) verenigt de uitgevers van cheques, materieel of elektronisch, die uitwisselbaar
zijn voor specifieke goederen of diensten. De vereniging verdedigt en vertegenwoordigt de belangen van haar
leden bij nationale en internationale autoriteiten door verbeteringen of alternatieven voor te stellen op het gebied
van de waardering, de veiligheid, de uitgifte, de uitgave, maar ook de verdeling van uitgegeven cheques.

Bron: Voucher Issuers

Mots clés

Articles recommandés

Milieubelasting is niet alleen een geldlade !

De inflatie stijgt tot 3,37% in april 2024 !!!

1 mei bingo-factcheck