Wees dicht bij uw klanten! Vandaag en morgen.

Tijdens een crisis is het motto overleven en zich terugtrekken, een instinctief mechanisme. Het zou verkeerd zijn te denken dat u in een silo leeft en dat uw bedrijf onafhankelijk is van uw klanten. Integendeel, de onderlinge afhankelijkheid is onmiskenbaar.

Hoe zou u reageren als tijdens een ‘dip’ uw bankier of uw belangrijkste leverancier u in de steek zou laten? Hoe zou u zich voelen bij zo'n verlating? Het is zeer waarschijnlijk dat u, zodra u de kans krijgt, naar alternatieven zou zoeken om hem op het juiste moment te verlaten.

Zoals het spreekwoord zegt: "In nood herkent men zijn ware vrienden". Bob Marley zei dan weer: "Ware vrienden zijn als sterren, je kunt ze alleen herkennen als het donker is om je heen".

Wees niet zo'n bankier of leverancier die alleen door financiële belangen wordt gedreven. Wees menselijk en denk na, samen met uw klanten die door de crisis worden getroffen, over hoe u hen kunt helpen de moeilijke periode door te komen. Er zijn passende en goedkope oplossingen die u kunt aanbieden.

Bel ze op, e-mails zijn vaak te onpersoonlijk. Luister naar ze, wees empathisch en steun ze zo goed mogelijk, want ook zij maken moeilijke tijden door.

Maak u zorgen om hun welzijn. Hoe beleven zij deze periode vol angstaanjagend nieuws? Hoe kunt u hen helpen?

Beperk u er niet toe om u “een keer” naar hun situatie te informeren, zoals we dat hier zeggen, volg het op en vooral: zet uw intenties om in daden.

Gebruik uw website niet alleen om te communiceren dat u nog steeds actief bent, maar ook om uit te leggen wat u doet om hen te ondersteunen en deze nieuwe plaag te bestrijden.

Waarom zou u hen geen toegang geven tot de laatste informatie in een turbulente wereld? Waarom zou u hen geen advies geven en hen informeren over de nieuwste regelingen, bijvoorbeeld de overheidsovereenkomst Arizona. Kleine dingen die laten zien dat u om hen en uw gemeenschap geeft.

Wees aanwezig op sociale media, want daar zoeken de meeste mensen informatie en sociale interactie.

Als u uw klanten niet goed genoeg kent, waarom zou u dan geen echte strategie voor relatiebeheer opzetten? De informatie die zij u bieden, is essentieel om optimaal aan hun behoeften te blijven voldoen, hen te binden en u te onderscheiden van uw concurrenten.

Wat er ook gebeurt, uw klanten zullen zich herinneren hoe u hen hebt behandeld. Met respect en waardigheid of met egoïsme en hebzucht?

In het belang van zijn optimale verspreiding bieden wij u een automatische vertaling van dit artikel met behulp van kunstmatige intelligentie.

De Stichting is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit en de nauwkeurigheid van deze machinevertaling.

Dit artikel is oorspronkelijk in het Frans geschreven, dus het is de franse versie waarnaar in alle gevallen moet worden verwezen.

Mots clés

Articles recommandés

Vrouwen aanmoedigen in de digitale sector: een noodzaak gezien de groeiende vraag naar IT-talent

Denk twee keer na voordat u advies negeert.

Ontwikkel een marketingplan dat uw doelen omzet in succes