Is het u al eens overkomen dat u zich enorm inspant om iemand te helpen, bijvoorbeeld een collega, vriend of klant, en dat uw deskundige advies volledig wordt genegeerd? Wat vond u daarvan?
Onderzoekers van de Harvard Business School hebben zich recent gebogen over deze vraag, die op het eerste gezicht onschuldig en zonder veel belang lijkt.
Hun ondubbelzinnige conclusie, gepresenteerd in hun rapport Seeker Beware: The Interpersonal Costs of Ignoring Advice, is dat het negeren van advies van collega's de werkrelaties ernstig kan schaden.
Op basis van gedetailleerde resultaten van negen studies, tonen ze aan dat adviseurs zich niet alleen beledigd voelen wanneer hun advies door collega's wordt genegeerd, maar dat ze zelfs zo ver kunnen gaan dat ze hen straffen door hen te kleineren, afstand te nemen en in sommige gevallen de relatie volledig te verbreken.
Wat onschuldig lijkt, heeft dus aanzienlijke gevolgen voor interpersoonlijke relaties en dus voor de resultaten van het bedrijf.
Wanneer je iemand om advies vraagt, wil je profiteren van zijn of haar ervaring om een beslissing te nemen en vergeet je het emotionele aspect volledig. De adviseur voelt zich gevleid wanneer hem om hulp wordt gevraagd, maar wanneer zijn aanbevelingen niet worden opgevolgd…
En toch, is het niet normaal om meerdere mensen om advies te vragen om het best mogelijke antwoord te krijgen?
Waarom is dit een gevoelig onderwerp voor adviseurs? Het raakt voornamelijk hun ego. Ze voelen zich afgewezen en/of incompetent wanneer ze bijvoorbeeld te weten komen dat ze niet de enigen waren die geraadpleegd werden, of wanneer ze ervan overtuigd zijn dat ze 'mentoren' zijn die waardevol en verstandig advies geven.
De conclusie is dat u, voordat u advies vraagt, proactief rekening moet houden met dit emotionele aspect en ervoor moet zorgen dat de adviseur zich gewaardeerd voelt, zelfs als u zijn aanbevelingen niet gebruikt. Een overweging die u ook in uw klantrelatie kunt integreren.