WhatsApp is bereid de EU-regels volledig naleven ....

Consumentenbescherming: WhatsApp is bereid om de EU-regels volledig na te leven, de gebruikers beter te informeren en hun keuzes wat betreft updates van contracten te respecteren.

Procedure

Na een dialoog met de consumentenbeschermingsautoriteiten van de EU en de Europese Commissie (SCB-netwerk) heeft WhatsApp beloofd transparanter te zijn over wijzigingen in zijn gebruiksvoorwaarden. Bovendien zal het bedrijf het voor gebruikers gemakkelijker maken om ongewenste updates te weigeren, en het duidelijk melden indien deze weigering ertoe leidt dat de consument de diensten van WhatsApp niet meer kan gebruiken. WhatsApp bevestigde ook dat de persoonsgegevens van gebruikers niet voor reclamedoeleinden worden gedeeld met derden of andere Meta-bedrijven, waaronder Facebook. De dialoog kwam er onder leiding van het Zweedse consumentenagentschap en de Ierse commissie voor mededinging en consumentenbescherming, en werd gesteund door de Commissie.

Commissaris voor Justitie, Didier Reynders: “Ik ben ingenomen met de belofte van WhatsApp om zijn praktijken te wijzigen zodat zij aan de EU-regels voldoen, om gebruikers actief te informeren over wijzigingen van hun contract en om hun keuze te respecteren in plaats van bij het openen van de app telkens dezelfde vraag te stellen. Consumenten hebben het recht te begrijpen waarmee zij instemmen en wat die keuze concreet inhoudt, zodat zij zelf kunnen beslissen of zij het platform willen blijven gebruiken.”

Het SCB-netwerk stuurde WhatsApp in januari 2022 voor het eerst een brief na een waarschuwing van de Europese consumentenorganisatie (BEUC) en acht van de daarbij aangesloten verenigingen over vermeende oneerlijke praktijken van WhatsApp in het kader van de updates van de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid. In juni 2022 stuurde het SCB-netwerk WhatsApp een tweede brief waarin het zijn verzoek herhaalde om consumenten duidelijk te ïnformeren over het bedrijfsmodel van WhatsApp en met name over de vraag of WhatsApp inkomsten haalt uit het gebruik van persoonsgegevens voor commerciële doeleinden. Na gesprekken tussen het SCB-netwerk, de Commissie en WhatsApp bevestigde het bedrijf dat het de persoonsgegevens van gebruikers niet deelt voor reclamedoeleinden.

Achtergrond

De nieuwe wet inzake digitale diensten legt providers onder meer de verplichting op om duidelijke algemene voorwaarden te hebben, waarbij aan de gebruiker in begrijpelijke taal wordt uitgelegd wanneer bepaalde beperkingen gevolgen kunnen hebben voor hun inhoud of account, en om dergelijke beperkingen op zorgvuldige, objectieve en evenredige wijze toe te passen. De wet inzake digitale diensten zal een aanvulling vormen op regelgeving als de richtlijn oneerlijke handelspraktijken of de algemene verordening gegevensbescherming, zodat platforms gebruikers niet langer kunnen manipuleren door mazen in de wet.

Het Samenwerkingsnetwerk voor consumentenbescherming (SCB) bestaat uit autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de handhaving van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming. Wanneer grensoverschrijdende zaken moeten worden aangepakt, worden hun acties op EU-niveau gecoördineerd.

De nationale autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de handhaving van de EU-wetgeving inzake consumentenbescherming. Dankzij de verordening over samenwerking op het gebied van consumentenbescherming hebben zij een gezamenlijk instrumentarium met ruime bevoegdheden om onregelmatigheden op te sporen en snel en gecoördineerd op te treden tegen handelaren die zich niet aan de regels houden.

Bovendien heeft de nieuwe richtlijn betreffende betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de Unie de bestaande consumentenwetgevingsinstrumenten van de EU verbeterd door de transparantie voor consumenten bij aankopen op onlinemarktplaatsen verder te vergroten.

De samenwerking ter handhaving van de consumentenregels bestrijkt uiteenlopende gebieden zoals oneerlijke handelspraktijken, e-handel, geoblocking, pakketreizen, onlineverkoop en passagiersrechten.


Overzicht van de toezeggingen

Bij alle toekomstige updates van het commerciële beleid zal WhatsApp:

  • uitleggen wat in de contracten van de gebruikers zal worden gewijzigd en welk effect dit zal hebben op hun rechten;
  • de mogelijkheid om de geactualiseerde gebruiksvoorwaarden te verwerpen even duidelijk vermelden als de mogelijkheid om deze te aanvaarden;
  • ervoor zorgen dat de meldingen met informatie over de updates kunnen worden afgewezen of de controles van de updates kunnen worden uitgesteld, en daarbij de keuzes van de gebruikers respecteren en geen herhalingsberichten verzenden.

Volgende stappen

Het Samenwerkingsnetwerk voor consumentenbescherming (SCB) zal actief controleren hoe WhatsApp deze toezeggingen nakomt bij de toekomstige updates van zijn commercieel beleid en, indien nodig, de naleving van de regels afdwingen, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.

Bovendien is uit een recente studie van de Commissie en de laatste screening (“sweep”) van het SCB betreffende “donkere patronen”gebleken dat veel bedrijven gebruikmaken van “donkere patronen”, bijvoorbeeld door het moeilijker te maken om je uit te schrijven voor een dienst dan om je in te schrijven. Het SCB-netwerk zal zich, met de steun van de Commissie, verder inspannen om dergelijke illegale praktijken aan te pakken.

Meer informatie

Eerste brief aan WhatsApp - januari 2022

Tweede brief aan WhatsApp - juni 2022

Meer informatie over de handhavingsmaatregelen inzake consumentenbescherming

Bron : Europese Commissie, perscorner, maart 2023

Mots clés

Articles recommandés

Sluiting van de Fod Financiën diensten op 15 november 2024

Waarschuwing voor phishing - Frauduleuze e-mails uit naam van AG Insurance

Wat zijn de geheimen van succesvolle verkopers?