De gemeentebelasting op laadpalen is in strijd met de regionale regelgeving en de economische ontwikkeling van Brussel.

De Brusselse gemeenten willen tegen 2025 een belasting invoeren op laadpalen. Er wordt gesproken over 125 euro per jaar en per aansluiting. Sommige gemeenten willen zelfs een hogere belasting.

Ondanks de gemeentelijke autonomie om lokale belastingen te heffen, is deze intentie in strijd met het ordonnantie van 1 december 2022, die de gemeenten moet betrekken bij de economische ontwikkeling van de regio. Deze regionale ordonnantie bepaalt dat de gemeenten moeten afzien van elke nieuwe belasting of verhoging van een bestaande belasting die een impact heeft op de lokale en regionale economische ontwikkeling. In ruil voor deze toezegging kunnen de gemeenten een beroep doen op de financiële steun van het Regionaal Compensatiefonds voor belastingen.

De 19 Brusselse gemeenten, die een bindende overeenkomst hebben gesloten met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor de periode 2023-2025, schenden hun politieke verbintenis en hun wettelijke verplichtingen met de aankondiging van de belasting op laadpalen.

Economische actoren zoals Beci, Voka en Energy Vision, evenals de Brusselse minister van Milieu, hebben al laten weten dat het initiatief van de gemeenten economisch contraproductief is en de overgang naar duurzaamheid belemmert.

De Brusselse minister van Financiën en Begroting, Sven Gatz, zit op dezelfde golflengte en heeft zijn collega, die toezicht houdt op de gemeenten, gevraagd de kwestie juridisch te onderzoeken. De heer Gatz zal zijn administratie opdragen om alle betalingen uit het compensatiefonds voor belastingen op te schorten.

Mots clés

Articles recommandés

Bedrijfsfiets en fietsvergoedingen : cijfers 2023/2024 onder de loep

Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Exportpremies : tijdelijke stopzetting vanaf 26/08/2024 !

Europeanen zien democratie en economische macht als de grootste troeven van de EU