Nu de lelijke kersttrui tijdens de feestdagen al een vaste plek heeft veroverd op kantoor, kunnen we ons afvragen of het ook is toegestaan om met Halloween verkleed naar het werk te komen. Het dragen van een halloweenkostuum kan de sfeer opkrikken, de teamgeest versterken en wat speelsheid toevoegen aan de werkdag. Maar welke regels gelden er eigenlijk?
In dit artikel geeft Partena Professional enkele richtlijnen en tips die je zeker niet mag vergeten voor een geslaagde Halloween op de werkvloer, in het algemeen kader van de regels in onderneming.
De wetgeving bevat alleen kledingvoorschriften in verband met hygiëne of veiligheid. Er bestaat geen enkele wettelijke regel over een specifieke ‘dress code’. Als werknemer mag men in principe vrij kiezen wat men draagt, maar uiteraard heeft deze vrijheid ook zijn grenzen. De werkgever mag namelijk ook zelf kiezen welke regels hij oplegt en opteren voor neutraliteit. Zo kan een werkgever een verkoper die een klant bezoekt bijvoorbeeld vragen om een pak en stropdas te dragen.
Een werkgever kan zijn kledijvoorschriften afdwingen wanneer ze duidelijk omschreven zijn. Het is daarbij belangrijk om schriftelijke afspraken vast te leggen in het arbeidsreglement. Dit voorkomt misverstanden en zorgt voor een uniforme aanpak. Het laat de werkgever ook toe om na te denken over de kledingbehoeften van zijn werknemers. Op basis daarvan kan de werkgever sancties opleggen ingeval een werknemer ongepaste kleding zou dragen.
Voor sommige beroepen is het dragen van een uniform vereist, denk hierbij aan bewakingsagenten of stewardessen. Dit zorgt ervoor dat klanten en passagiers een duidelijk aanspreekpunt hebben bij een noodsituatie.
Kleding kan echter ook opgelegd worden om de veiligheid van de werknemers te waarborgen, bijvoorbeeld op bouwplaatsen.
Werkgevers kunnen hun bedrijfsidentiteit uitdrukken door hun werknemers een neutrale uitstraling op te leggen en de uiting van religieuze, ideologische en politieke overtuigingen te beperken. Voor een werknemer die vaak in contact treedt met klanten, is het aannemelijk dat een professionele kledingstijl gevraagd wordt. Bovenstaande werknemers dienen zich dan ook te houden aan deze afspraken die vastgelegd zijn in het arbeidsreglement waardoor het dragen van Halloweenkledij niet altijd mogelijk zal zijn.
De werkgever dient bovendien bij het opleggen van de regels rekening te houden met non-discriminatie regels. Dit betekent dat dezelfde regels moeten gelden voor iedereen in een vergelijkbare situatie, zo kunnen dezelfde regels opgelegd worden die gelden voor het volledige personeel of enkel voor specifieke categorieën zoals werknemers die klantcontact hebben. Vermijd onderscheid op basis van ras, religie, politieke overtuiging, leeftijd, seksuele geaardheid, fysieke kenmerken, enz.
Voor telewerkers hangen de regels af van hun activiteiten. Als een telewerker geen videoconferenties hoeft bij te wonen en alleen schriftelijk of telefonisch werk uitvoert, kan een werkgever hem niet verplichten een bepaalde dresscode te volgen.
Wanneer een telewerker echter deelneemt aan videoconferenties met klanten, gelden de regels uit het arbeidsreglement ook voor deze situaties. Vermeld in het arbeidsreglement dat de regel over gepaste kleding ook voor telewerkers geldt om misverstanden te voorkomen.
Het dragen van halloweenkleding op het werk kan een leuke en creatieve manier zijn om de feestdag te vieren maar het is hierbij belangrijk om te begrijpen wat wel en niet gepast is binnen het bedrijf. Sommige bedrijven hebben een informelere sfeer, terwijl andere een meer formele aanpak vereisen. Door rekening te houden met de bedrijfscultuur en professionele regels vastgelegd in het arbeidsreglement kan men ervoor zorgen dat iedereen van de dag kan genieten zonder ongemakken.