Temps de lecture: 2 min |30 september 2022 à 07:04
Dekmo-strategievoor een duurzaam en digitaal Europa heeft tot doel de kmo’s (kleine en middelgrote ondernemingen, ondernemingen met minder dan 250 werknemers) volledig te betrekken bij de ontwikkeling van een klimaatneutrale en hulpbronnenefficiënte economie.
Kmo’s hebben niet alleen een grote economische waarde maar zijn ook verantwoordelijk voor ongeveer 63 % van de CO2-uitstoot. Zonder de kmo’s is er dus geen échte groene transitie.
De bijgewerkte webpagina’s van de rubriek “duurzaamheid” analyseren de actuele situatie van Belgische kmo’s bij de transitie naar duurzaam ondernemen.
Daarbij benadrukken ze belangrijkevaststellingen over Belgische kmo’s:
15,8 % van hen heeft eenklimaatstrategie,wat lager ligt dan het Europees gemiddelde (19,6 %) en al zeker ten opzichte van onze buurlanden waar ongeveer een kwart van de ondernemingen zo’n strategie heeft gerealiseerd.
Ze proberenklimaatneutraliteitte bereiken door
hun uitstoot in het algemeen te verminderen (68,2 %);
door nieuwe technologieën toe te passen (62 %).
34,6 % van hen biedtgroene producten en/of dienstenaan, een stijging ten opzichte van 2018 (28,0 %).Een groot deel van hen probeert niet enkel zo weinig mogelijk afval te hebben op het einde van het productieproces (78,7 %) maar probeert ook tebesparen op energie(69,5 %).
33,7 % van hen ondervond geenbarrièreswanneer zeduurzaamheidsactiesondernamen, wat meer dan zes procentpunten lager is dan in 2018.
32,7 % van hen heeftproductiekostenzien dalen door efficiënter om te gaan met grondstoffen.