Het effect van de automatische loonindexering laat zich voelen: Belgische werknemers geven het meest aan dat hun werkgever de inflatie vorig jaar voldoende heeft gecompenseerd. Toch ervaart nog een op drie werkende Belgen financiële stress. Meer dan de helft van de Belgische werknemers heeft interesse in een cafetariaplan, omdat ze graag zelf een of meerdere voordelen kiezen. Deze trends zien we terugkeren in de top vijf uitdagingen voor Belgische werkgevers op vlak van verloning: financiële stress vermijden bij werknemers vormt een topprioriteit, terwijl werkgevers zelf onder druk staan van gestegen loonkosten en ook de toepassing van de wet op de loontransparantie moeten voorbereiden tegen 2026. Interne billijkheid en meer flexibele verloning vervolledigen de top vijf prioriteiten van Belgische werkgevers. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van SD Worx bij 5.118 Europese werkgevers en 18.000 werknemers in 18 Europese landen, waaronder 1.000 werkende Belgen.
Belgische werknemers geven het meest van alle Europese werknemers aan dat hun werkgever de inflatie vorig jaar voldoende heeft gecompenseerd (bv. door loonindexering, bonussen, extra voordelen, ...). Belgische werkgevers dienen immers de automatische loonindexering van hun paritair comité toe te passen.
Toch zegt een op drie werkende Belgen nog financiële stress te kennen. In veel Europese landen liggen de scores hoger, zoals in Frankrijk, Finland, Kroatië, Ierland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, en Zweden. In Nederland en Denemarken kennen de werknemers het minst financiële stress.
Belgen zijn ook erg geïnteresseerd in het personaliseren van een deel van hun verloning, net als werknemers in Roemenië, Ierland en Italië. In Finland, Noorwegen en Oostenrijk bestaat er de minste interesse. Werknemers willen voordelen die aansluiten op hun unieke behoeften en levensstijlen, wat hun productiviteit stimuleert. In België wil meer dan de helft (51%) wel graag de samenstelling van zijn loonpakket zelf bepalen. Zover zijn we nog niet. Bij SD Worx gaat het om 100.000 werknemers. In België zijn de meest gekozen voordelen in een cafetariaplan[1]:
“Voor een succesvolle verloningsaanpak zijn er vier belangrijke mijlpalen”, zegt Bruce Fecheyr-Lippens, Chief People Director bij SD Worx. “Begin met een strategisch loonbeleid. Uit ons onderzoek blijkt dat de helft van de Europese organisaties hier al aan werkt. België kan hier zeker nog stappen vooruitzetten. In de huidige competitieve markt is het cruciaal om de verloning af te stemmen op wat werknemers belangrijk vinden. Dit helpt niet alleen om talent aan te trekken, maar ook om het te behouden. Minstens de helft van de Belgische werknemers beschouwt salaris als het belangrijkste criterium om voor een organisatie te kiezen. Zorg daarnaast voor een goede balans tussen verloning en arbeidskosten. Een mix van financiële en niet-financiële voordelen verhoogt de tevredenheid en het welzijn van je medewerkers.”
“Daarnaast zijn gepersonaliseerde en flexibele voordelen ook essentieel, iets waar meer dan een kwart van de werkgevers momenteel mee worstelt. Werknemers willen voordelen die aansluiten op hun unieke behoeften en levensstijlen, wat hun productiviteit stimuleert. Toch kan minder dan een vijfde (18%) de samenstelling van zijn loonpakket zelf bepalen, terwijl in België meer dan de helft (51%) dit wel graag zou willen. Tot slot is loontransparantie cruciaal, bijvoorbeeld in het streven naar gelijkheid op de werkvloer. Volgens de EU Pay Transparancy Directive moeten bedrijven met meer dan 250 werknemers jaarlijks verslag uitbrengen over de loonkloof tussen mannen en vrouwen binnen hun organisatie. Voor kleinere bedrijven, met meer dan 150 werknemers, moet dit elke drie jaar. Begin daarom met open communicatie over je beloningsbeleid. Dit bouwt vertrouwen op en creëert een eerlijke, transparante werkplek waar medewerkers zich gewaardeerd voelen.”
SD Worx, de toonaangevende Europese HR-dienstverlener, helpt organisaties met hun HR en payroll. Om te weten wat echt belangrijk is voor werkgevers en werknemers, voert SD Worx regelmatig enquêtes uit. De analyse van de meest recente enquête, de 'Navigator Series', biedt organisaties een kompas om door de uitdagingen van HR en payroll te navigeren. De enquête werd in februari 2024 uitgevoerd in 18 Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Ierland, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Spanje, het VK en Zweden. In totaal werden 18.000 werknemers ondervraagd. De resultaten zijn gewogen en garanderen een betrouwbare weergave van de arbeidsmarkt in elk land.
In België gaat het over 1000 werknemers. Voor België wegen we voor taal, leeftijd, geslacht, opleiding, bedrijfsgrootte en regio tewerkstelling. Voor België liggen de weging coëfficiënten bijna allemaal onder de 1,7.
Ook de werkgevers werden in februari 2024 bevraagd in 18 Europese landen: Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Ierland, Kroatië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Servië, Slovenië, Spanje, het VK en Zweden. In totaal werden 5.118 bedrijven ondervraagd, waaronder 300 Belgische werkgevers. De resultaten zijn gewogen voor bedrijfsgrootte en sector. De wegingen voor België zijn nergens hoger dan 1,21 en garanderen een betrouwbare weergave van de arbeidsmarkt.